Blogi: ‘Autolla Amerikan halki 2012’ käynnistyy

Jo useiden vuosien ajan olen suunnitellut joskus tekeväni automatkan halki Pohjois-Amerikan, valtameren rannalta toiselle. Valmisteluja olen tehnyt vaimoni kanssa jossain määrin aktiivisesti vuoden 2011 alusta. Suunnitelmat ovat pikku hiljaa täsmentyneet ja valmistelut edenneet siihen vaiheeseen, että toteutus voi alkaa.

Matkan ajankohta lähestyy ja siksi avaan tämän erillisen blogin, jonka sivunimenä voisi olla “Great American Road Trip 2012”. Matkareitti on periaatetasolla sovittu useista mahdollisista ottaen huomioon mm. vuodenajan sekä eräät tärkeät amerikkalaiset päivämäärät matkan aikana. Tarkoitus on ajaa loppuvuonna itärannikolta länsirannikolle runsaan kuukauden aikana. Tässä yhteydessä muutama kommentti mahdollisista erilaisista reiteistä, ja erityisesti vuoden viimeiseen neljännekseen osuvan matkan näkökulmasta.

Tässä siis kommentteja tarkastelemiimme reittivaihtoehtoihin, joista jutun lopussa myös karttakuva. Pelkästään Kanadan läpi ajon olemme hylänneet jo ennen näiden vaihtoehtojen kartoitusta jo pelkästään siksi, että Yhdysvalloissakin on kovin paljon käymättömiä paikkoja 🙂

Vaihtoehto 1: Reitin päätepisteinä Miami ja San Francisco, tärkeimpinä välipisteinä Grand Canyon, Dallas ja New Orleans, pääreitin pituus noin 5300 kilometriä. Tämän vaihtoehdon hylkäsimme lähinnä siksi, että eteläinen Yhdysvallat on tuohon aikaan hurrikaaniriskien aluetta. Floridassa ja San Franciscon alueella olemme sitä paitsi ennenkin käyneet ja ajelleet autolla. New Orleans olisi silti kovin houkutteleva!

Vaihtoehto 2: Reitin päätepisteinä New York ja Los Angeles, tärkeimpinä välipisteinä New Orleans ja Grand Canyon, pääreitin pituus noin 5400 kilometriä. Tämän vaihtoehdon hylkäsimme osin samoista syistä kuin vaihtoehdon yksi, mutta myös siksi, että olemme olleet Los Angelesissa ja New Yorkissa aika äskettäin. Matka itärannikon Appalakkien vuoriston seuduilla olisi varmasti kuitenkin elämys; kerran olen käväissyt siellä ruska-aikaan ja todella upeata oli.

Vaihtoehto 3: Reitin päätepisteinä Portland Oregonissa ja Boston, ajo lähinnä pohjoisten osavaltioiden kautta suurten järvien eteläpuolelle ja poiketen ennen Bostonia Kanadan puolelle; matkalla mm. Yellowstone – pääreitin pituus noin 6000 kilometriä. Tämän vaihtoehdon hylkäsimme siksi, että Oregonin vuorilla joutuu jo kesällä (kiitokset vinkistä Suomi-Amerikka -seuralle!) helposti lumisille teille, ja lumi voisi tuottaa ikäviä yllätyksiä matkalla suunnasta riippumatta lähes varmasti suunnitellun vuodenajan aikana. Oregon ja Yellowstone jäivät tästä toisiin ajankohtiin.

Vaihtoehto 4: Reitin päätepisteinä Boston ja San Francisco, välipisteinä ainakin poikkeama Kanadan puolelle heti Bostonista ja takaisin jostain Niagaran putousten paikkeilta sitten Chicago, Denver, Salt Lake City ja Lake Tahoe – pääreitin pituus noin 5800 kilometriä. Tämä vaihtoehto olisi ollut kovin kiinnostava erityisesti Kalliovuorten ja Utahin upeiksi mainittujen maisemien vuoksi, mutta hylkäsimme vaihtoehdon, koska korkeiden vuorten ylitys olisi mielestämme tuohon vuodenaikaan voinut osoittautua riskiksi.

Vaihtoehto 5: Reitin päätepisteinä Boston ja Los Angeles, välipisteinä ainakin Vermont ruskansa vuoksi, poikkeama Kanadaan Montrealiin ja Torontoon, Niagara, Chicago sekä Grand Canyon ennen Los Angelesia. Emme ole päättäneet, ajammeko Erie-järven ohi pohjoisesta Detroitin kautta vai eteläpuolelta Clevelandin kautta. Tällä reitillä osuus Chicagosta Los Angelesiin noudattaa pääosin historiallista reittiä ‘Route 66’, mitä ei täysin tarkasti enää ole olemassakaan. Tämä vaihtoehto tuli valituksi ja tarkemmat suunnitelmat sekä valmistelut ovat edenneet sen mukaisesti kesäkuusta 2012 alkaen.

Seikkailu siis odottaa alkamista ja kerron tällaisen matkan vaatimista valmisteluista tarkemmin seuraavissa blogijutuissa. Jo nyt voin vinkata, että aiheesta löytyy paljon tietoa ja neuvoja englanniksi osoitteessa: http://www.roadtripusa.com/

vaihtoehtoreitit

Kirjoita kommentti

Voit käyttää näitä HTML-tägejä:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Kommenttisi tulee näkyviin, kun admin on hyväksynyt yhden kommenttisi.

  

  

  

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.